Agile in IT Operations

Hoe kun je Agile werken in support en beheer?

Introductie

Het Agile denken en werken binnen IT wordt bij steeds meer organisaties omarmd en als positief ervaren. Vanuit de oorsprong in applicatie ontwikkeling zijn de succesverhalen inmiddels bekend. Maar hoe kun je er voordeel mee doen in een IT operations afdeling? Is het goed te combineren met ITIL?

Het uitgangspunt van SmoothTalk is dat ondanks dat Agile zich bij uitstek leent voor applicatie ontwikkeling, het gedachtegoed ook in IT Operations bruikbaar is en op sommige vlakken al meteen voordeel biedt. We moeten ons alleen realiseren dat Agile in de wereld van applicatie ontwikkeling ook een ontwikkeling heeft doorgemaakt die werd versterkt door ontwikkelingen in applicatie ontwikkeling technologieën en methodieken. IT Operations heeft wat dat betreft nog een hele slag te maken. Met de komst van ITIL 4 is al een goede stap gezet, maar daarmee is nog geen pasklare oplossing voor handen.

Net als bij de introductie van ITIL, alweer vele jaren geleden, moet het gedachtegoed onderdeel uitmaken van ons dagelijks werk wil het de beoogde meerwaarde bieden. De beste manier om daarmee te beginnen is gewoon om er mee te beginnen.

Trainingsopzet

SmoothTalk biedt een praktische training voor support en beheer die inzicht geeft in Agile werken, KanBan, Scrum en andere praktische werkwijzen die onderdeel uitmaken van het Agile werken. Zorgt dat deelnemers bekend zijn met de terminologie en begrippen, in de context van IT Operations.

Daarmee is Agile werken nog niet ingevoerd, maar ontstaat wel het draagvlak om er mee aan de slag te gaan. Om technieken uit te proberen, om die praktijksituaties waar een Agile aanpak geschikt voor is te herkennen en er mee aan de slag te gaan.

De training behandelt de theorieën en methodieken, maar ook de praktijkvoorbeelden van andere organisaties die er al wat langer mee aan de slag zijn.

De training is opgezet in vier online trainingsessies van elk ongeveer 3 uur. De vier trainingsessies worden in een tijdsbestek van maximaal twee weken gepland.

Programma

Het Agile gedachtegoed beslaat een breed spectrum aan methodieken en theorieën, de een praktischer toepasbaar in een IT Operations omgeving dan de ander. Er wordt in de training dan ook meer aandacht besteed aan de voor IT Operations meer relevante onderdelen.

In de training worden de volgende onderwerpen behandeld en geoefend:

  • Wat is Agile
  • In welke IT omgevingen “gedijt” Agile beter
  • Methodieken (KanBan, Scrum)
  • Terminologieën
  • Het werken in teams
  • Intro in ITIL v 4
  • Agile Tooling
  • Waar kun je mee beginnen

Voor wie is deze training?

De training is met name bedoeld voor alle medewerkers in IT Operations die met het Agile gedachtegoed een begin willen maken.

Open inschrijving

De training wordt op regelmatige basis gepland. In verband met Covid19 voorlopig alleen online.  Neem voor de planning even contact met ons op. Voorafgaand aan de training neemt de trainer contact op met de deelnemers om zich een beeld te vormen van de achtergrond en beoogde leerdoelen.

Maatwerk

In de maatwerktraining worden de behandelde onderwerpen en oefeningen in de context van de eigen werksituatie geplaatst. Voorafgaand aan de training vindt een gesprek tussen de opdrachtgever en de trainer plaats om de specifieke situatie en de leerdoelen af te stemmen.

Kosten open inschrijving

De kosten voor de training  bedragen € 975,-  excl. btw per deelnemer. Er wordt een maximum van zes deelnemers gehanteerd.

Wil je meer weten over wat deze training voor je kan betekenen of wil je kennismaken met een trainer aarzel dan niet om even contact met ons op te nemen.

Andere trainingen in deze serie

Servicedesk Professionalisering

De Servicedesk is het voorportaal van de IT afdeling. Er is veel kennis over wat beter had gekund en juist op de Servicedesk kan veel invloed worden uitgeoefend op de perceptie die de gebruikers meekrijgen over de achterliggende dienstverlening.

High Performing Teams

Teams boeken vooral successen als ze goed op elkaar ingespeeld zijn, iets wat niet vanzelfsprekend is en vaak veel tijd en moeite kost. De ontwikkeling van elk team -Agile of niet- gaat door een aantal fasen. De opgebouwde groepsdynamiek bepaalt uiteindelijk of het team succesvol is. En juist de groepsdynamiek staat in deze training centraal, waarbij het werken op afstand extra aandacht krijgt.

Professioneel Teamleiderschap

De rol van teamleiders of teamcoördinatoren is essentieel in de kwaliteit van de IT dienstverlening. De teamleider zorgt voor de doorvoering en doorvertaling van de visie en besluitvorming van het management. Zorgt dat de gelederen gesloten zijn en het team “als één” samenwerkt met andere teams om zo een integrale IT dienstverlening te leveren.

Neem contact met ons op

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt