Professioneel Adviseren

In 5 stappen naar een professioneel advies

Introductie

Op professionele wijze een advies geven aan klanten, vereist de nodige skills. Niet alleen over de (IT) inhoud, maar vooral ook in de interactie met de klant. Het advies moet ten eerste aansluiten bij de behoefte van de klant. Dit vraagt om een goede en uitgebreide inventarisatie van de klantvraag. Wat wil je klant en wie is je klant? Je advies begint met een voor de klant herkenbare beschrijving van het vraagstuk. SmoothTalk heeft hiervoor een praktische training ontwikkeld waarbij je in 5 stappen tot een professioneel advies komt.

Ook de geboden oplossingen zullen goed onderbouwd moeten worden. En het liefst wil je dat de klant verrast wordt door de zorgvuldigheid van het advies. Een adviesgesprek to-the-point kunnen voeren, en de oplossingen zo onderbouwen dat er direct draagvlak ontstaat voor de oplossing, is dan een kunst op zich.

Daarnaast weten we uit ervaring dat het voor ons IT-ers soms ingewikkeld is om in het advies de verantwoordelijkheid te durven nemen en dus stelling in te nemen in welk advies hij/zij vindt dat het best bij de klant past. Dat is wat anders dan bijvoorbeeld 3 opties geven en de klant laten kiezen. Beken dus kleur en neem stelling in richting de klant.

Trainingsopzet

De training is het effectiefst als de deelnemers een actueel adviesvraagstuk inbrengen in de training. Dus een concrete situatie waarin ze nog advies moeten gaan geven aan een klant. Zo kunnen we alle onderwerpen 1-op-1 toepassen in de werksituatie.

De training bestaat uit vijf online trainingssessies van elk ongeveer 3 uur. Met een tussenliggende periode van ongeveer 2 weken. De trainer zal tussentijds een vinger aan de pols houden. Op deze manier kunnen de deelnemers het geleerde in de training direct gaan toepassen in hun werk.

Het verkrijgen van vertrouwen en het overbrengen van het advies zijn waardevolle skills, die face to face al lastig in de praktijk te brengen zijn. In de training wordt ook nadrukkelijk aandacht besteed aan vaardigheid in het geven van advies op afstand, zoals dat in de digitale wereld verwacht wordt.

Programma

Een professioneel advies aan klanten geven, betekent dat je meer moet kunnen dan alleen kennis hebben van IT. Zowel de belangen van de leverancier behartigen als die van de klant, is een mindset die onderscheidend is.

In 5 stappen leert de deelnemer een afgestemd advies te geven. Het begint bij een goede voorbereiding en het inventariseren van de behoefte van de klant. Dit grondig uitvragen en zo achter het referentiekader van de klant komen. Objectief blijven in plaats van te snel in aannames te vervallen. En de laatste stap is het geven van het advies.

Ook staan we uitgebreid stil bij hoe je het adviesgesprek kan sturen. Welke niveaus van interveniëren zijn er en hoe gebruik je die in het adviesgesprek.

In de training worden de volgende onderwerpen behandeld en geoefend:

  • Voorbereiden van de adviesgesprekken
  • Uitvragen van de klantbehoefte
  • Objectief vragen stellen in plaats van aannames doen
  • Wie is je klant en inleven in je klant
  • Aansluiten bij de criteria van je klant
  • Terugkoppelen van je inzicht in het vraagstuk
  • Mindset om stelling te durven nemen in het advies
  • Aanpak bepalen in hoe je gaat adviseren
  • Advies geven (verbaal en non-verbaal)
  • Interventieniveaus kennen en leren toepassen

Voor wie is deze training?

De training is met name bedoeld voor alle medewerkers die een adviserende rol vervullen binnen en buiten IT.

Open inschrijving

De training wordt op regelmatige basis gepland. In verband met Covid19 voorlopig online.  Neem voor de planning even contact met ons op. Voorafgaand aan de training neemt de trainer contact op met de deelnemers om zich een beeld te vormen van de achtergrond en beoogde leerdoelen.

Maatwerk

In de maatwerktraining worden de behandelde onderwerpen en oefeningen in de context van de eigen werksituatie geplaatst. Voorafgaand aan de training vindt een gesprek tussen de opdrachtgever en de trainer plaats om de specifieke situatie en de leerdoelen zowel de groep als de individuele deelnemers af te stemmen. Voor de maatwerktraining wordt een minimum van 3 deelnemers geadviseerd.

Kosten open inschrijving

De kosten voor de vijf sessies bedragen € 1175,- excl. btw per deelnemer.

Ben je geïnteresseerd in deze training, wil je eerst meer weten over onze aanpak of wil je kennismaken met een trainer, aarzel dan niet om even contact met ons op te nemen.

Andere trainingen in deze serie

Servicedesk Professionalisering

De Servicedesk is het voorportaal van de IT afdeling. Er is veel kennis over wat beter had gekund en juist op de Servicedesk kan veel invloed worden uitgeoefend op de perceptie die de gebruikers meekrijgen over de achterliggende dienstverlening.

Professioneel Teamleiderschap

De rol van teamleiders of teamcoördinatoren is essentieel in de kwaliteit van de IT dienstverlening. De teamleider zorgt voor de doorvoering en doorvertaling van de visie en besluitvorming van het management. Zorgt dat de gelederen gesloten zijn en het team “als één” samenwerkt met andere teams om zo een integrale IT dienstverlening te leveren.

Agile in IT Operations

Het Agile denken en werken binnen IT wordt bij steeds meer organisaties omarmd en als positief ervaren. Vanuit de oorsprong in applicatie ontwikkeling zijn de succesverhalen inmiddels bekend. Maar hoe kun je er voordeel mee doen in een IT operations afdeling?

Neem contact met ons op

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt